جایگاه ادبیات تخیلی در ادبیات روسیه
به گزارش رک نیوز:جایگاه ادبیات تخیلی:در این مقاله یکی از انواع ادبی یعنی فانتاستیک، که اخیراً در ادبیات معاصر روسیه رواج چشم گیری پیدا کرده است، مورد بررسی قرار می گیرد.
داستان مورد بحث ما پدر من آنتی بیوتیک است،
از آثار برجستة این نوع ادبی است که بر اساس شرایط بحرانی و حوادث ناهنجار دنیای کنونی و تأثیر آن بر زندگی انسان ها، نگاشته شده است. در ادامه با معرفی سرگئی واسیلیویچ لوکیانینکو از نویسندگان پیش رو فانتاست در ادبیات نوین روسیه، به بررسی آثار وی و انگیزه های روی آوری نویسنده به این سبک ادبی می پردازیم.
بررسی آثار
لوکیانینکو نویسنده ای که با مهارت شگفت انگیزی زندگی را در گذشته، حال و آینده به کمک علم و تخیل ترسیم می کند، داستان مورد بحث را در سال 1992 به رشتة تحریر درآورد. از نظر او برای انسان امروزی دشوار است که به شیوة نوین زندگی، شمار کثیر اطلاعات، ازدیاد برخوردها و روش جدید معاشرت ها عادت کند.
او معتقد است
روان انسان که آمادگی چنین حمله ای را نداشته است، گاهی اوقات ترجیح می دهد دنیای واقعی را فدا کند و در دنیای ساختة ذهن خود غرق شود. نویسنده در این داستان تلاش دارد نشان دهد که قربانیان اصلی ناهنجاری ها و جنگ طلبی های بزرگ ترها در دنیای کنونی، یعنی دنیای به اصطلاح متمدن، کودکان اند.
در این مقاله(جایگاه ادبیات تخیلی) هم چنین سعی شده است،
با بررسی داستان پدر من آنتی بیوتیک است به عنوان یکی از آثار فانتاستیک عصر حاضر روسیه، تا حدودی زمینه برای آشنایی بیشتر خوانندگان ایرانی با ادبیات معاصر روسیه، مخصوصاً نوع ادبی فانتاستیک فراهم گردد.انتشارات ستاره جاوید
فروشگاه اینترنتی کتاب ستاره جاوید
بیشتر بدانید
در هر حال ژانر علمی تخیلی
كه ردپای آن را میتوان حتی در ادبیات قرون وسطی هم پیدا كرد، از خیلی وقت پیشها كه بشر در پی دست یافتن به فضاهای فراتر از زندگی زمین و محصور خودش بود، از سلولهای خاكستری مغز نویسندگان متعددی روی كاغذهای سفید راه پیدا كرده بود تا ذهن خوانندگان خود را قلقلك بدهد و از چارچوبهای موجود فراتر ببرد.
این ژانر اما با انقلاب صنعتی و اختراع فناوریهای جدید به سرعت رشد كرد و در جنگ جهانی اول با پرواز همان هواپیماهای ابتدایی، ذهنهای خلاقی بودند كه میتوانستند این ماجرا را به پرواز یوفوها و حمله موجوداتی از كهكشانهای دیگر هم تعمیم بدهند.
با شكل گرفتن سینما
با شكل گرفتن سینما و راهیافتن این ژانر بر پرده سینما، دایره مخاطبان آن وسیعتر هم شد و نویسندگان این ژانر جای بیشتری برای ارائه تصورات شگفتانگیزشان پیدا كردند و تقسیمبندیهایی هم در انواع آن به وجود آمد. هرچند این تقسیمبندیها گاه خیلی پیچیده میشوند اما یكی از آنها بسیار اساسی است كه جدا كردن ژانر علمی تخیلی و ادبیات فانتزی از یكدیگر است.
در حقیقت
در حقیقت بر مبنای یك تعریف كه در نظر بسیاری پذیرفته شده هم هست ژانر علمی تخیلی، ژانری است كه علم در آن نقش اساسی دارد؛ این علم هرچند خیالی است و ممكن است در عالم واقع هنوز به وقوع نپیوسته باشد، اما دلیلی ندارد كه فردا محقق نشود. برای همین هم آثار ژول ورن در این دسته جای میگیرند و آثار آرتور سی كلارك از مهمترین آثار این سبك شمرده میشوند.
او زمانی جای گرفتن ماهوارهها در مدار زمین را پیشبینی كرد
كه خیلیها در خواب همچنین تصوری نداشتند. واژه ربوتیك و مفهوم امنیت ربوتها هم از ذهن خلاق آیزاك آسیموف تراوش كرد و ظرف چند دهه به مفهومی پذیرفته شده و جهانی تبدیل شد. همین موجب شده تا برخی بگویند اصلا ژانر علمی تخیلی از چنان جایگاهی برخوردار است كه میتواند خلاقیت علم را بیشتر كند و افقهای جدیدی در برابر دانشمندان قرار بدهد.
از سوی دیگر
ادبیات تخیلی هم هرچند بر مبنای خیال شكل میگیرند و در آن همه جور اتفاقات ناممكن ممكن میشود، اما همه چیز در دنیای جادو و فانتزی شكل میگیرد. برای همین تالكین به بزرگترین نویسنده این ژانر تبدیل میشود و داستان عظیم «هابیتها»ی او یا «ارباب حلقهها» كه در آن یك عالم موجودات عجیب و غریب وجود دارند و اتفاقات شگفتانگیز هم رخ میدهد، هرچند كاملا فانتزی است؛ اما علمی تخیلی نیست.
ژانر علمی تخیلی در ایران
در یكی دو سال گذشته تلاشهایی در كشور ما صورت گرفته تا به این ژانر پر و بال بیشتری داده شود و نویسندگان و ناشران به صورت جدیتری به آن بپردازند. برپایی جشنواره آثار علمی تخیلی در تبریز در سال گذشته و برپایی دومین دوره مسابقه داستاننویسی علمی تخیلی ژنتیك و بیوتكنولوژی به زبان فارسی كه سال پیش در حاشیه دهمین كنگره ژنتیك ایران برگزار شد، ازجمله این تلاشهاست.
البته تجربه ترجمه و چاپ آثار علمی تخیلی به دهه 30 باز میگردد
كه «كارخانه مطلقسازی» كارل چاپك و «میكرومگاس» اثر ولتر ترجمه و منتشر شد. بهرام صادقی هم در «ملكوت» تا حدودی از این ژانر بهره گرفته است. در سالهای اخیر هم با ترجمه و انتشار آثاری از آیزاك آسیموف و ری بردبری، آثار بیشتری برای علاقهمندان این ژانر در بازار نشر ایران یافت میشود. «ایرج فاضل» هم از جمله نویسندگان علمی تخیلی معاصر ایران است كه 3 كتاب «انسانها و ابر برجها»، «پیامی از فراسوی زمین» و«فرشته نگهبان» را منتشر كرده است.
مسابقه داستاننویسی فانتزی
از سال 84 با برپایی مسابقه داستاننویسی فانتزی و علمی تخیلی به زبان فارسی شروع شد و دوره سوم آن هم در 28 مرداد 87 در سرای اهل قلم برگزار شد. در این دوره علاوه بر اهدای جوایز مترجم برتر و ناشر برتر ادبیات علمی تخیلی و فانتزی، جایزه «مروج برتر» هم به منابع ارائهكننده اطلاعات علمی در این زمینه تعلق گرفت.
انجمن فیزیك ایران نیز با همكاری كارگاه ادبیات توسعه، از سال 82 جایزه بهترین داستان كوتاه علمی تخیلی فیزیك را اهدا میكند. این جایزه هر سال به داستانهای كوتاه علمی تخیلی كه درباره فیزیك باشند، تعلق میگیرد.