عارفه روئین(خبرنگار،نویسنده و شاعر)
عارفه روئین در یک خانواده فرهنگی در تهران به دنیا آمد .دوران دبستان و راهنمایی، تا اول دبیرستان را در مدارس تهرانبه پایان رسانده، سپس به همراه خانواده راهی کرج شد.
علاقه به کتاب وکتاب خوانی
عارفه روئین از همان دوران کودکی علاقه به کتاب وکتاب خوانی داشت وازدوران دبیرستان شروع به گفتن شعر کرد. مدتی خبرنگار روزنامه ابرار بود و بعد کارگردانی خواند که نویسندگی وکارگردانی چند فیلم کوتاه را در کارنامه خود دارد. او موفق شد در سال ۱۳۸۵ مقام اول فیلمنامه نویسی کشوری را بهدست آورد که با شش سکه تمام بهار، دیپلم افتخار، لوح و تندیس مورد تقدیر قرار گرفت.
مدرک مددکاری اجتماعی و بعدهم مدرک کارشناسی حقوق خود را ازدانشگاه پیام نور اخذ کرد.آثار او هم در زمینه شعر است هم کودک و نوجوان و همبزرگسال، که در مجلات مختلف از جمله در سروش کودکان، کیهان بچه ها، رشد نوآموز، کودک و نوجوان بلوچ مسلمانسیستان و بلوچستان به چاپ رسیده است.
آثار او
هم چنین آثارعارفه روئین در زمینه دفاع مقدس در مجله خروش البرز که متعلق به بنیادحفظ آثار دفاع مقدس است به چاپ می رسد.وی سابقه تدریس داستان نویسی و فیلمنامه نویسی را در دانشگاه پیام نور ماهدشت به عهده داشت.به مدت ۴سالمسئول انجمن ادبیات داستانی استان البرز بود و علاوه بر آن دبیری و داوری جشنواره ادبیات داستانی ، داورناظر چندجشنواره از جمله داور ناظر جشنواره ادبیات داستانی بسیج هنرمندان کشور در استان قزوین، داور ناظر جشنواره میراثحسین(ع) در شهرستان شهریار بوده است.
در حال حاضر مدرّس داستان نویسی در بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس وهم چنین در جشنواره ها، داوری آثار داستانی را به عهده دارد. از عارفه روئین یک کتاب شعر به نام “سمفونی خزان” به چاپ رسیده است.کتاب “مسافری از خورشید” برای نوجوانان تایید شده که به زودی به چاپ خواهد رسید. کتاب “وقتی که خورشید خندید” که برای کودکان است، مرحله تصویرگریش در حال انجام است ، مجموعه شعرهای سپید او با نامهای “ثانیه های خیس” و قطاری با خاطره های مست بزودی ازانتشارات ستاره جاوید چاپ خواهد شد.
آشنایی با فیلمنامه نویسی
فیلمنامه به انگلیسی: Screenplay یا Script) یا سناریو (به فرانسوی ( Scénario) داستانی است که همراه با توضیحصحنهها برای ساخت فیلم نوشته میشود.به نویسندهٔ فیلمنامه،فیلمنامهنویس میگویند. عناصرفیلمنامه از داستان و شخصیتها، صحنهها، سکانسها، پردهها، موسیقی، مکانها و … تشکیل شدهاند.
سید فیلدیکی ازنظریهپردازان آمریکایی سینما در حوزهٔ فیلمنامهنویسی عقیده داشت که اگر بخواهیم فیلمنامه را به سهقسمت تقسیم کنیم و از آنها با عنوان، شروع،میان و پایان نام ببریم اینگونه میتوان توضیحش داد:
شروع:ایجاد مخمصه. شخصیت اصلی شما چه میخواهد؟ چه چیز لازم دارد؟ باید چه بکند که به آنچه میخواهدبرسد؟میان:تعارض، عمل و عکسالعمل. شخصیت اصلی برای به دست آوردن آنچه که میخواهد تقلا میکند و معمولاً در انتهای قسمت میانهشکست میخورد. اما در اثنای این شکست شروع به درک نیازهای حقیقیاش میکند.پایان:تقلای نهایی، رفع مشکل و پیامد. پایان احساسی که در آن شخصیت اصلی پی میبرد واقعاً به چه چیزی نیاز داشته است، چه به آنچه که میخواسته برسد یا نرسد.